أخر الاخبار

ضوابط وجوائز المشاركة في مسابقة العالم العربي الصغير رمضان 1444 (ابريل 2023 )

ضوابط  وجوائز المشاركة في مسابقة العالم العربي الصغير رمضان 1444 - ابريل 2023

للعام الثاني علي التوالي . تنطلق مسابقة العالم العربي الصغير لشهر رمضان المبارك. و التي ينظمها الدكتور احمد عبد الباسط المقيم في الولايات المتحدة الامريكية. و قد لاقت مسابقة العام الماضي و كذلك مسابقة صيف العام الماضي صدا واسعا و اقبالا حسنا. كما أظهرت المسابقة مواهب الأطفال العرب في تقديم و تبسيط القضايا العلمية بطريقة مدهشة . في هذا المقال نستعرض ضوابط مسابقة العالم العربي الصغير . و كيفية المشاركة . و عدد الجوائز و قيمتها.


ملخص ملاحظات دكتور أحمد عبد الباسط حول ضوابط المشاركة في مسابقة العالم العربي الصغير رمضان 1444 - ابريل 2023.

  1. لا يشترط ارسال إجابة السؤال يوم بيوم، بل يمكن المشاركة بمسابقة العالم العربي الصغير بأرسال إجابات أسئلة المسابقة في احر شهر رمضان و لكن يفضل الإجابة عنها اول بأول حتي لا تتراكم و تصبح عبئا ربما يقلل من عزيمة المشاركة بالمسابقة.
  2. يفضل ان يكون عمر المشترك بمسابقة العالم العربي الصغير من 10 عشر سنوات الي 17 سبعة عشر سنة . و يمكن اشراك من هم اقل و لكن بدون الضغط على الطفل، و سيتم مراعاة المتسابقين اقل من 10 سنوات بشرط اجابتهم علي كامل الأسئلة و اظهار مهارة التقديم.
  3. احابة أسئلة مسابقة العالم العربي الصغير عن طريق عمل فيديو لشرح الإجابة ( لا تحتسب أي إجابة مكتوبة فالغرض من المسابقة هو تطوير مهارة التقديم و العرض)
  4. يجب الاعتماد في الإجابة علي مصادر علمية موثوقة (لا يعتمد علي إجابات الذكاء الاصطناعي) كما يجب ارفاق او الإشارة الي مصادر الإجابة في الفيديو .
  5. يتراوح عدد أسئلة مسابقة العالم العربي الصغير بين 30 الي 35 سؤال و يرصد 10 درجات عن كل سؤال، ليتم تصحيح إجابات المشاركين من قبل الفاضل الدكتور طارح السؤال.
  6. سيتم طرح الأسئلة علي صفحة التليجرام الخاصة بالمسابقة كما عمل جروب واتساب خاص بالمسابقة و كذلك علي الصفحة الشخصية للدكتور احمد عبد الباسط و صفحة فيسبوك حاصة بمسابقة العالم العربي الصغير.
  7. تستمر أسئلة  مسابقة العالم العربي الصغير حتي نهاية شهر رمضان المبارك (الخميس 20 ابريل 2023 تقريبا) و لكن يتم ارسال الإجابات علي الرابط المخصص تحت كل سؤال بالصفحات المذكورة بموعد أقصاه  30 ابريل 2023 .
  8. جوائز مسابقة العالم العربي الصغير:
    • مجموع الجوائز 2000 دولارا.
    • 700 دولارا للمراكز الثلاث الأوائل : الأول 350 دولار - الثاني 250 دولارا - الثالث 150 دولارا
    • 1300 دولارا : افضل المشاركين 100 دولارا - 100 دولارا للمشاركين المتميزين دون سن العاشرة - جوائز مراكز مكررة اذا تساوت النقاط او تقاربت المستويات بشدة.



 

بالتفصيل ملاحظات دكتور أحمد عبد الباسط حول المشاركة في مسابقة العالم العربي الصغير رمضان 1444 - ابريل 2023 ( شاهد الفيديو)

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

 رمضان كريم عليكم جميعا تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال  

في الفيديو ده انا هعمل يعني تلخيص لمعظم الأسئلة اللي وصلت لنا بتستفسر عن بعض الحاجات في مسابقه العالم العربي الصغير وكمان الفيديو ده هيكون زي المرجع هنخليه لاي حد عنده استفسار في المستقبل ان شاء الله  

نبدا بالسؤال من الأسئلة المكرره وانا ينفع لو عدى عليا يوم ينفع ابعت اجابه السؤال اليوم اللي بعده لازم ابعت اجابه الأسئلة كل يوم؟ 

 الإجابة على السؤال ده اه ينفع تبعت الاجابات اي وقت لغايه 30 رمضان ان شاء الله احنا هنبدا التصحيح بعد 30 رمضان بعد انتهاء الشهر الكريم ان شاء الله يعني فاذا انت بديت معنا من اليوم الرابع او الخامس وفاتك تلات اربع أسئلة ممكن تعملهم عادي وتسجل الفيديو بتاعهم وترفعهم على اللينك المخصص بكل سؤال وتبعته عادي وتشارك في المسابقة معنا عادي ما فيش مشكله خالص في الجزئيه دي بس النصيحة في النقطة دي ان انت يفضل يعني ان انت تعمل كل يوم بيومه علشان ما تتراكمش عليك الأسئلة في اخر رمضان وخاصه في بعض الأسئلة هيبقى مطلوب فيها عمل بوستر او عمل جوزي عملي ومحتاجه وقت وتركيز يعني لو لقيت أسئلة كتير عليك في اخر رمضان يعني اغلب الناس هتقول لك مش هعرف اعمل ده كله مره واحده فالافضل ان انت تحل سؤال بسؤال يومي يوميا وترفعه وتخلص منه وتفكر في السؤال اللي بعده اليوم اللي بعده هكذا اكيد هيجي يوم هيبقى عندنا شغل عندنا دروس في عندنا يعني مشغولين انا عندنا دروس عندنا امتحانات عندنا داي اوف بتاعنا مش عارفين يعني نحصل اي معلومات النهارده عايزين نريح ما فيش مشكله خالص ممكن تجاوب السؤال اليوم اللي بعده مع السؤال الثاني اللي هيتعمل اليوم التالي ليه يعني ده بالنسبة للجزء الاول واعتقد كده جاوبت عليه بمنتهى التوضيح الا لو في دكتور حط سؤال او احد العلماء حط سؤال وانا عايز الاجابه في خلال ثلاث ايام مثلا ودي يعني ممكن تحصل قليلا يعني لكن احنا هنمشي زي ما انا شرحت بالحاله الأولى 

 

 الحاجه الثانية انا ابني عنده ست سنين ونفسه يشارك بس حاسس ان الحاجات صعبه عليه او سبع سنين او ثمان سنين؟ 

 هو عشان يبقى صراحه مع بعض المستوى المنشود في او السن التارجت بتاعنا في المسابقة دي ممكن يبقى من عشر سنين من فوق لغايه 17 سنه احنا قفلناها عند الثانوية العامة لان جامعه ده ليه حوار ثاني يعني لكن العامل الماضي في ناس شاركت معانا عندها ثمان سنين وعندها تسع سنين بل وست سنين وكسبت المركز الاول اه كسبت المركز الاول حمزه وانا بطرح المثال بحمزه حمزه على طول حمزه كان عنده ست سنين وانا قلت يعني في بدايه المسابقة ممكن تبقى لحاجه صعبه علينا نظريه نيوتن وكبلر وقوانين الترابط الكيميائي وأسئلة في العلوم الإنسانية لكن ما شاء الله هو جاب كل الأسئلة بانتظام وعمل كمان شرح جميل جدا عاليه جدا وكسب احد المراكز يعني كيس بواحد من الاربعه اللي اخذوا المركز الاول كان احدهم يعني ما تحرمش ابنك اللي هو عنده ست سنين او سبع سنين او ثمان سنين من ان هو يتعلم اهم حاجه والحاجه الثانيه ان هو ممكن يكسب ما شاء الله في فروق فرديه رهيبه يعني فالسن من سته ل 17 سنه اخر الثانويه العامه او نهايه الثانويه العامه في البلاد العربيه المختلفه ما تضغطش على الطفل اللي عنده سته وسبعه وثمان سنين خليه يعرف يقدر يجاوب اللي هو يقدر عليه اعمل معاه سيرش واعلمه الأسئلة علموا الاجابات وخليه يتعلم يعمل وده هدف المسابقة ان هو يبقى عنده شجاعه يتكلم ويشرح وهيكتسب خبره رهيبه وده الهدف الاسمى من المسابقة اكثر من الاول والثاني والجوائز وهكذا يعني واحنا هنقدر لو في طفل عنده ست سنين وشارك بطريقه منتظمه في اجابات الأسئلة لازم هنعمله بايظه كده بالنسبة للسؤال ده السؤال اعتقد ده يجاوبني عليه بمنتهى التوضيح يعني. 

 

في أسئلةتانيه هو ينفع ابعت الأسئلة مكتوبه انا بتكسف ان انا اسجل؟ 

 لا طبعا لا لان الأسئلة مكتوبه مش هنعرف يعني نحدد هل انت اللي جبت الحاجات دي اللي انت فاهم الحاجات دي ولا لا ممكن وتجيب الاجابات لكن لما تعرضها وتشرحها بطريقه واضحه وبطريقه تبين لنا احنا اللي حاطين السؤال اللي انت فاهم الاجابه فده هيساعدنا جدا في التقييم مش هنستقبل اي سؤال مكتوب ومش هيتحسب يعني  

 

بالنسبة للمصادر اللي احنا ضفناها السنه دي وده في أسئلةكثيره جت في المصادر؟ 

 انتم عارفين ان في يعني تكنولوجيا دلوقتي مفتوحه وفي الشات جي بي تي وجوجل وغيره وغيرها نكتب مع عدد ما هو الكوكب او السولار فيه اللي فيه زلازل وما فيش براكين جابت السؤال بتاع الدكتور عصام حجي وهيلاقي اجابات كثيره جدا احنا مش عايزين اجابات من جوجل احنا عايزين اجابات من الاماكن موثوقه اماكن معتمده من كتاب معروف لاوتر معروف له نشر معروف من موقع بتاع احدى يعني موقع خاص باحدى الجامعات معامل البحثيه زي فيرميلاب وزي ماكس بلانكن مثلا والمعاهد المعروفه من المؤسسات العلميه والثقافيه المعروفه زي مثلا ناسا وكاله الفضاء الامريكيه ايسا وكاله الفضاء الاوروبيه الجمعيه الجيولوجيه الامريكيه جمعيه جورجيا الاوروبيه وهكذا يعني دي المصادر المصادر الموثوقه انت لما بتعمل بحث على اي سؤال في جوجل بتجيلك عشره 15 حاجه في اول صفحه انت اقرا شوف الحاجه الاجابه دي موجوده من اي مصدر واختار المصدر الموثوق منه طب هو ايه المصدر الموثوق وانا لسه قايلهم دلوقتي كتاب موقع من موقع الجامعه موقع من موقع المنظمات العلميه المشهوره في العالم سواء في الطب او في الصيدله او في الهندسه او في العلوم وهكذا وتقول في الاخر يا اما تكتبوا وتبعتوا لنا مع السؤال اللي انت الفيديو اللي انت بتعرض فيه السؤال او تقوله ان انا بحثت في الاجابه دي جبتها من موقع كذا ودي جبتها من موقع كذا وتيجي جبتها من موقع كذا ده واحنا هنشوف الاجابه بتاعتك وهنعمل سيرش على الموقع ونتاكد ان انت يعني الاجابه دي جايبها من نفس الموقع ولا لا احنا بنحاول نتدرب بالأسئلة من السهوله للأسئلةالصعبه او الأسئلة المحتاجه مجهود في أسئلةهتحتاج جزء عملي ودي هيبقى عليها ممكن لود اكتر او يعني درجه اكبر فيا ريت تهتموا بيها وتعملوها بطريقه كويسه يعني انا تقريبا جاوبت كل حاجه المسابقة عباره عن 30 يوم في رمضان كل يوم في سؤال او اثنين لان في بعض الايام هيبقى فيها سؤالين كل سؤال هنحط له مثلا 10 درجات فلو حطينا مثلا خمس ايام سؤالين وباقي الايام ال 25 يوم التانيين سؤال واحد هيبقى معانا مثلا حوالي 35 سؤال الدرجه هتبقى مثلا من 500 كل الأسئلة او الاجابات هتروح للدكتور الوضع السؤال وهيصححها ويبعت لنا بالترتيب اعلى الدرجات لكل واحد واحنا هنجمع 30 سؤال او ال 35 سؤال هنجمعهم مع بعض ونشوف مين من الاعلى في الترتيب 

 الاول هياخد 350 دولار والثاني 250 والثالث 150 وان شاء الله يعني الجوائز المسابقة الى الان 2000 دولار لسه في فائض بعد الاول والثاني والثالث غالبا هنعمل كليك مقرر وثاني مقرر وممكن لو لقينا اثنين في المستوى المتقارب جدا نعمل اول مقرر وهنعمل جوائز لافضل المشاركين ممكن نعملها 100 دولار لافضل المشاركين ان شاء الله نشوف اكثر واحد شارك بس ما طلعش من الثلاثه الاوائل او السته الاوائل لو احنا اخذنا مقرر في كل مرتبه يعني المرتبه الاولى والثانيه والثالثه وان شاء الله يعني كله هيجاوب وهنعمل يعني جائزه مخصصه ان شاء الله للى سنهم صغير يعني لو في حد ست سنين او سبع سنين شارك معنا وجاء بعت الأسئلة كلها وطبعا بمقدار يعني فهمه سنه ووصل لليفل معين يعني درجاته ما جابتش الاوائل لكن هياخذ جائزه ان شاء الله باذن الله يا ريت اكون جاوبت كل حاجه  

 

اه الاماكن اللي ممكن تلاقوا فيها السؤال اخر حاجه انا اسف الاماكن ممكن تلاقيها فيها السؤال؟ 

 انا بنزل سؤال على صفحتي وبروح اخد سؤال بحطه على جروب التليجرام وده الجروب كويس لان التليجرام ما بيمسحش اللي فوق وما فيش شات يعني حد بيكتب وبيعمل حاجات فالحاجه محفوظه ومترتبه في التليجرام صفحه التليجرام او جروب التليجرام وصل الحمد لله ٩٠٠مشارك وبعدين بحطه على صفحه صفحه الواتس او الجروب الواتس حوالي 390 المشارك دلوقتي معنا جروب الواتس بنستقبل فيه الأسئلة لو حد عنده سؤال سريع بنجاوب عليه بس انتم عارفين طبعا جروب الواتس اللي بيدخل متاخر ما بيشوفش الا قبل كده فاحنا بندي اللينكيه التليجرام والوتس عشان يخش يشوف الاتنين واللي بعده وعملنا صفحه كده لسه مش منتشره قوي مسميه مسمينها العالم العربي الصغير بنحط عليها الأسئلة برضو علشان لو عايز تروح لها مره واحده على طول ده كل ما يخص المسابقة وكل الأسئلة اللي ممكن تيجي في ذهنك يعني انا تقريبا جاوبت معظمها  

شكرا لكم وبالتوفيق وعايزينكم تشاركوا واحنا ما شاء الله عندنا في اول يوم حوالي 52 واحد بعثوا للاجابات ان شاء الله السنه دي على الاقل هيبقى في 100 مشارك معانا من الوطن العربي  

بالتوفيق كل سنه وانتم طيبين وان شاء الله يعني نشوفكم اخر رمضان واحنا بنعلن الفائزين زي ما عملنا السنه اللي فاتت وتبقى فرحه للجميع ان شاء الله السلام عليكم 

الكاتب
بواسطة : الكاتب
يمكنك كتابة رايك و التعليق علي الخبر، كما يمكنك التواصل برسالة و سيتم الرد عليك في أسرع وقت. شكرا لمروركم الكريم .
تعليقات
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -